Nieuwe versie buienradar in september

Buienradar is in Nederland een van de meest populaire applicaties op de iPhone. Toch verdient eigenaar Edwin Rijkaart van Cappellen van de populaire neerslagsite geen cent aan de verspreiding op de iPhone. „De iPhone is voor ons vooral een platform om mensen in contact te laten komen met onze producten.” Buienradar schatte maandag dat de gratis iPhone-toepassing van zijn website voor neerslaggebieden in Nederland zo'n 25.000 keer is gedownload. Dit op een totaal van 35.000 iPhones die T-Mobile tot dusver hier heeft verkocht.Software downloaden voor de iPhone blijkt een enorme hit te zijn. In een maand tijd haalden bezitters van het nieuwe Apple-speeltje wereldwijd zo'n zestig miljoen softwareprogrammaatjes op. Deze variëren van spelletjes, nieuws tot zakelijke toepassingen. Buienradar is een van de vele partijen die hun kansen roken nadat Apple had aangekondigd dat externe softwareontwikkelaars met producten voor de nieuwste iPhone mochten komen. Eind juni was de eerste versie af, ruimschoots voor de wereldwijde introductie van de iPhone 3G op 11 juli.
Veel moeite kostte de ontwikkeling niet, aldus Rijkaart van Cappellen. „De iPhone werkt met een vrij eenvoudige browser. De website-versie was daarom gemakkelijk om te zetten.” De totale ontwikkeling kostte volgens de internetondernemer 10.000 tot 15.000 euro. Een groot deel van de kosten gaat evenwel op aan licenties om radarbeelden op een nieuw platform te laten zien. Jaarlijks is Buienradar in totaal al zo'n 200.000 euro kwijt aan licenties voor alle platforms waarop het actief is.
Aan geld vragen voor een iPhone-download, zoals een grote softwareontwikkelaar als Sega wel doet voor spelletjes op de telefoon, heeft Rijkaart van Cappellen nooit gedacht. Gebruikers zullen snel overstappen naar concurrerende programma's als zij voor weerbeelden moeten betalen, zegt hij. „Algemeen wordt weersinformatie beschouwd als iets van iedereen.” Buienradar verdient de investeringen naar eigen zeggen weer terug door het bezoek op zijn website. „Mobiel internet is nog vrij knullig. Mensen gaan uiteindelijk toch achter hun pc zitten om in te zoomen op de beelden.”
De site, twee jaar geleden opgestart, was vorig jaar kostendekkend en is inmiddels winstgevend door de advertenties die erop staan. Dit komt volgens Rijkaart van Cappellen door de enorme groei van het bezoek. Een jaar geleden telde de site 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand, nu zijn dat er zo'n tien miljoen.
Buienradar is niet het enige succesnummer van Rijkaart van Cappellen. De ondernemer verkocht onlangs Beurs.nl aan uitgever Reed Business. Van verkoop van de neerslagsite is voorlopig geen sprake, stelt hij. „We mikken nu eerst op uitbreiding in het buitenland.” Een nieuwe versie voor de iPhone komt waarschijnlijk in september. Gebruikers kunnen dan ook inzoomen, belooft Rijkaart van Cappellen.

Bron: Telegraaf

 
 
 
 

Een reactie posten 0 reacties:

Een reactie posten