Volgens de Consumentenbond zijn advertenties met een uitgeklede prijs misleidend. Bedrijven, winkeliers en fabrikanten zijn verplicht om in reclames, folders en advertenties duidelijk te maken wat de uiteindelijke prijs van de aanbieding is. Dat is het bedrag dat de consument aan de kassa of via de acceptgiro betaalt, dus inclusief alle onvermijdbare en essentiële kosten. De Reclame Code Commissie heeft dat nog eens bevestigd naar aanleiding van een door de Consumentenbond ingediende klacht over een aanbieding van T-Mobile.
In de reclamefolder van T-Mobile werd de iPhone 3G voor 1 euro aangeboden. Uit de folder bleek niet dat er ook eenmalige aansluitkosten (EUR 26,25) worden berekend. Daarnaast was niet duidelijk dat het ging om een tweejarig abonnement van minimaal EUR44,95 per maand en dat de prijs van 1 euro alleen betrekking had op het toestel met de kleinste opslagcapaciteit.
Misleidend en oneerlijk
Misleidend en oneerlijk
Het niet vermelden van de aansluitkosten door T-Mobile was misleidend en daardoor oneerlijke reclame, zo stelt de Reclame Code Commissie. Daarnaast oordeelt de Reclame Code Commissie dat alle voor de consument belangrijke eigenschappen van het toestel in de reclame of folder gemeld moeten worden. Het volstaat niet om de kosten en eigenschappen alleen op de website te zetten en daarnaar te verwijzen. De Consumentenbond roept alle telecomaanbieders op de aansluitkosten en alle andere bijkomende kosten voortaan duidelijk en expliciet in advertenties en folders te vermelden. Consumenten hebben die essentiële informatie nodig bij het maken van een weloverwogen aankoopbeslissing.
De Consumentenbond heeft de iPhone als voorbeeld genomen maar op de website van de Reclame Code Commissie staat ook een uitspraak over reclame van KPN voor HTC Touch Dual Hi die ook misleidend is. Daarbij vragen wij ons ook af wanneer de Consumentenbond de iPhone 3G test eens openbaar gaat maken. Die test is niet toegankelijk en is alleen te zien als je lid wordt van de Consumentenbond. Bij Andere Europese Consumenten organisaties zijn deze gegevens wel vrij toegankelijk. Over misleidend gesproken.
Bron: Consumentenbond
Een reactie posten 0 reacties: