Zal de prijs van een iPhone halveren?

In de Verenigde Staten is dezer dagen een heel debat ontstaan rond waarschijnlijkheid dat Apple de prijs van zijn iPhone zou laten zakken tot beneden 100 dollar. Analyst Charlie Wolf van Needham Research had verklaard dat indien Apple met een iPhone van 99 dollar op de markt zou komen, tegen de prijs van 199 nu, het bedrijf niet alleen nog veel meer iPhones zou kunnen omzetten maar ook de concurrentie het nakijken geven.

In het derde kwartaal heeft Apple naar eigen zeggen 6,9 miljoen iPhones verkocht. Toch stelt de analist dat Apple nog een groter deel van de markt zou kunnen pakken, nog een voldoende marge zou kunnen overhouden en dus nog meer winst zou kunnen maken als het bedrijf de prijs van een iPhone zou halveren.
Een dergelijke verklaring is op dit ogenblik genoeg voor een stroom van artikels op websites, forums en blogs om de waarschijnlijkheid daarvan in te schatten. De meeste journalisten en gelegenheidscommentatoren zijn het erover eens: het ligt niet in de stijl van Apple om zijn producten goedkoop in de markt te zetten. De verkoop van de iPhone loopt boven verwachting. Waarom zou het bedrijf van Steve Jobs de prijs dan ook laten zakken.

Tegelijkertijd wordt er rekening mee gehouden dat er sowieso meer concurrentie komt in de markt van de smartphones en dat op een gegeven moment wel eens nodig zou kunnen zijn prijzen aan te passen. Maar dan ligt een eerste stap in de strategie voor de hand: verlaag de prijs van de basismodellen, in dit geval de 8 GB versie van de iPhone.

Toch blijft de algemene teneur dat het in de lijn van de filosofie van Apple waarschijnlijker is dat het bedrijf met nieuwe en meer geavanceerde toestellen op de markt komt die meer gaan kosten, niet minder.

Vorig jaar verlaagde Apple na 75 dagen de prijs van de eerste generatie iPhone wat voor veel commotie zorgde.

Bron: 6minutes.be

 
 
 
 

Een reactie plaatsen 0 reacties:

Een reactie plaatsen